تعریف دقیق کیفیت چیست؟
آموزش,مقالات مهندسی صنایع

تعریف دقیق کیفیت چیست؟

تعریف دقیق کیفیت چیست؟

یکی از کلماتی که معمولا در خصوص یک کالا یا محصولی گفته می شود، عبارت کیفیت است.
بعنوان مثال کارخانه داری که می گوید ما محصولات با کیفیتی تولید می کنیم. اما واقعا تعریف دقیق کیفیت چیست؟
برای کیفیت تعاریف متعددی وجود دارد و بسیاری از بزرگان حوزه مدیریت و کسب و کار تعاریف جالبی از کیفیت را ارائه کرده اند.
برخی از این تعاریف اینها هستند:

تعریف کیفیت

• كیفیت یعنی مطابقت با مشخصات و نیازمندی ها

• كیفیت یعنی رضایت مشتری
• كیفیت یعنی به وجد آوردن مشتری

• كیفیت یعنی مناسب بودن

• كیفیت یعنی مشتری برگردد اما محصول برنگردد (دکتر دمینگ)

• كیفیت یعنی قابلیت اعتماد و دوام محصول

• كیفیت یعنی تحویل به موقع

• كیفیت یعنی بی نقص بودن

تعریف دقیق کیفیت چیست؟

 

سیر تحول، توسعه و نگرش به کیفیت

نگرش به کیفیت را می توان به دوران مختلفی تقسیم کرد که این دوران را در ادامه مطلب با یکدیگر مرور می کنیم:

 

1- دوران بازرسی کالا:

در این دوران فقط محصول نهایی مورد کنترل و بازرسی قرار می گرفت. ایراد بزرگ این موضوع این بود که خسارت ها و محصولات معیوب، تنها در محصولات نهایی دیده می شد و نتیجه آن افزایش هزینه های تولید و ضایعات بود و نتیجه دیگر آن دلسردی و مایوس شدن تولید کننده بود.

2- دوران کنترل کیفیت آماری:

در این دوران برای کنترل بهتر و همچنین با توجه به بیشتر شدن تولید و تولید انبوه، از روش های آماری استفاده کردند تا بتوانند اقلام نامرغوب را شناسایی کنند.

اما در این روش هم تمرکز بر روی فرآیند تولید و محصول نهایی بود که نتیجه آن هم این بود که همچنان هزینه های تولید بالاتر می رفت و محصولات نیمه ساخته و ساخته شده ضایعاتی وجود داشت.

 

3- دوران تضمین کیفیت (مدیریت کیفیت):

در این دوران به فرآیندها توجه ویژه شد و کلیه فرآیند های سازمان در قالب یکی سیستم مورد بررسی قرار گرفت. در این روش توجه بر روی کنترل فرآیند ها بود تا کنترل محصول.

با تضمین کیفیت، فرآیندهای کلی سازمان اصلاح یافت، فرآیندهای قبل از تولید بهبود یافته و فرهنگ پیشگیری از ایجاد خسارت و ضایعات و محصول معیوب ایجاد شده و نتیجه آن کاهش هزینه های تولید و مشتریان راضی بود.

 

4- دوران مدیریت کیفیت جامع (TQM):

در این دوران گفته شد، کیفیت حق مسلم و حتمی مشتری است و از طریق همکاری مدیران و کارکنان سازمان بوجود می آید. (تعریف مدیریت کیفیت جامع TQM چیست؟)

در این دوران فرهنگ کیفیت در سازمان نهادینه شد و منفعت مشتری و سازمان یکی شد.

در دوره مدیریت کیفیت جامع یکی از اولین اصول و گام های اجرا، پیاده سازی سیستم های مدیریت کیفیت است که نقش مهم و تاثیر گذاری در اجرا و نهادینه شدن مدیریت کیفیت جامع دارد.

 

 

تصویر نویسنده
آرین حسینعلی میرزا

دیدگاهتان را بنویسید

دلیل بازگشت وجه