تعریف دقیق کیفیت چیست؟
آموزش

تعریف دقیق کیفیت چیست؟

تعریف دقیق کیفیت چیست؟

یکی از کلماتی که معمولا در خصوص یک کالا یا محصولی گفته می شود، عبارت کیفیت است.
بعنوان مثال کارخانه داری که می گوید ما محصولات با کیفیتی تولید می کنیم. اما واقعا تعریف دقیق کیفیت چیست؟
برای کیفیت تعاریف متعددی وجود دارد و بسیاری از بزرگان حوزه مدیریت و کسب و کار تعاریف جالبی از کیفیت را ارائه کرده اند.
برخی از این تعاریف اینها هستند:

تعریف کیفیت

• كیفیت یعنی مطابقت با مشخصات و نیازمندی ها

• كیفیت یعنی رضایت مشتری
• كیفیت یعنی به وجد آوردن مشتری

• كیفیت یعنی مناسب بودن

• كیفیت یعنی مشتری برگردد اما محصول برنگردد (دکتر دمینگ)

• كیفیت یعنی قابلیت اعتماد و دوام محصول

• كیفیت یعنی تحویل به موقع

• كیفیت یعنی بی نقص بودن

تعریف دقیق کیفیت چیست؟

 

سیر تحول، توسعه و نگرش به کیفیت

نگرش به کیفیت را می توان به دوران مختلفی تقسیم کرد که این دوران را در ادامه مطلب با یکدیگر مرور می کنیم:

 

1- دوران بازرسی کالا:

در این دوران فقط محصول نهایی مورد کنترل و بازرسی قرار می گرفت. ایراد بزرگ این موضوع این بود که خسارت ها و محصولات معیوب، تنها در محصولات نهایی دیده می شد و نتیجه آن افزایش هزینه های تولید و ضایعات بود و نتیجه دیگر آن دلسردی و مایوس شدن تولید کننده بود.

2- دوران کنترل کیفیت آماری:

در این دوران برای کنترل بهتر و همچنین با توجه به بیشتر شدن تولید و تولید انبوه، از روش های آماری استفاده کردند تا بتوانند اقلام نامرغوب را شناسایی کنند.

اما در این روش هم تمرکز بر روی فرآیند تولید و محصول نهایی بود که نتیجه آن هم این بود که همچنان هزینه های تولید بالاتر می رفت و محصولات نیمه ساخته و ساخته شده ضایعاتی وجود داشت.

 

3- دوران تضمین کیفیت (مدیریت کیفیت):

در این دوران به فرآیندها توجه ویژه شد و کلیه فرآیند های سازمان در قالب یکی سیستم مورد بررسی قرار گرفت. در این روش توجه بر روی کنترل فرآیند ها بود تا کنترل محصول.

با تضمین کیفیت، فرآیندهای کلی سازمان اصلاح یافت، فرآیندهای قبل از تولید بهبود یافته و فرهنگ پیشگیری از ایجاد خسارت و ضایعات و محصول معیوب ایجاد شده و نتیجه آن کاهش هزینه های تولید و مشتریان راضی بود.

 

4- دوران مدیریت کیفیت جامع (TQM):

در این دوران گفته شد، کیفیت حق مسلم و حتمی مشتری است و از طریق همکاری مدیران و کارکنان سازمان بوجود می آید. (تعریف مدیریت کیفیت جامع TQM چیست؟)

در این دوران فرهنگ کیفیت در سازمان نهادینه شد و منفعت مشتری و سازمان یکی شد.

در دوره مدیریت کیفیت جامع یکی از اولین اصول و گام های اجرا، پیاده سازی سیستم های مدیریت کیفیت است که نقش مهم و تاثیر گذاری در اجرا و نهادینه شدن مدیریت کیفیت جامع دارد.

 

 

اشتراک گذاری
تصویر نویسنده
آرین حسینعلی میرزا

من آرین حسینعلی میرزا دانشجوی ارشد مهندسی صنایع گرایش مدیریت مهندسی این وب سایت را جهت توانمندسازی دانشجویان مهندسی صنایع در زمینه های علمی،آموزشی،پژوهشی و با آرزوی موفقیت شما در عرصه های مختلف راه اندازی کرده ام. سوابق من: فعالیت به مدت سه سال در سمت نماینده مدیریت مسئول پروژه ایزو 9001 و پروژه اشتهار به کیفیت و اهتمام به کیفیت. اقدام به تهیه مستندات و فرم های ISO 9001:2015. حضور به عنوان نماینده مدیریت در تعالی در جلسات. تهیه مستندات اشتهار به کیفیت (جایزه ملی کیفییت). حضور در دوره های آموزشی به شرح ذیل: کارگاه آموزشی نقشه راه مدیریت فرایندهای کسب و کار BPM دوره آموزشی CRM مدیریت ارتباط با مشتریان ایران آکادامی صدور در ۹-۱۳۹۸ گواهینامه از نمایندگی MPT اتریش آشنایی با مدل تعالی سازمانی (EFQM) ایران آکادامی صدور در ۱۰-۱۳۹۸ مهارت های 7 گانه ICDL نخبگان برتر ایران صدور در ۹-۱۳۹۸ دوره آموزشی تشریح الزامات و مستندسازی سیستم مدیریت یکپارچه IMS به همراه ممیزی داخلی ایران آکادامی سیستم مدیریت یکپارچه استانداردی است متشکل از سه استاندارد معروف ISO 9001:2015 ، ISO 14001:2015 و ISO 45001:2018 . این استاندارد متشکل از مجموعه الزاماتی است که سازمان ها برای بهبود عملکرد فرآیندها، بهبود مسائل زیست محیطی، رعایت و بهبود اصول ایمنی و شغلی و تبعیت از قوانین و مقررات می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.