مهاجرت تحصیلی آلمان/نحوه گرفتن بورسیه آلمان

مهاجرت تحصیلی آلمان نحوه گرفتن بورسیه آلمان

شرایط بورسیه تحصیلی در آلمان

یکی از روش های اقامت و مهاجرت به آلمان، از طریق تحصیل است. آلمان یکی از معدود کشور هاییست که برای تحصیل، راحت تر از کشور های دیگر ویزا صادر می کند. این کشور، یکی از ۵ کشوری است که تحصیل در آن به صورت رایگان می باشد؛ به همین دلیل، متقاضی زیادی را برای مهاجرت از طریق تحصیل دارد. مهاجرت تحصیلی در آلمان مستلزم داشتن شرایط خاصی است که ما در این مقاله به صورت تخصصی و جامع این شرایط را مورد بررسی قرار می دهیم.

هنگامی که به مهاجرت کردن فکر می کنیم، سوالاتی ذهنمان را درگیر خود می کند به عنوان مثال من چطور می توانم برای مهاجرت تحصیلی در آلمان، اقامت دائم بگیرم؟ آیا داشتن مدرک زبان آلمانی برای گرفتن اقامت لازم است؟ چه شرایطی را برای تحصیل باید داشته باشیم؟ در چه مقطعی می توانم به گرفتن پذیرش و مهاجرت از طریق تحصیل به آلمان اقدام کنم؟ و… که می توانید در این مقاله پاسخ تمامی این سوالات را بگیرید.

اقامت و مهاجرت تحصیلی به آلمان

طی سال های اخیر، مهاجران زیادی از طریق گرفتن ویزای تحصیل و ویزای کار به کشور آلمان مهاجرت کرده اند؛ اما چرا بیشتر متقاضیان برای تحصیل در آلمان اقدام به مهاجرت می کنند و این کشور را مناسب تحصیل می دانند؟ همان طور که گفتیم نظام تحصیلی کشور آلمان کاملا رایگان است و هزینه ای برای داشنجویان آن کشور ندارد. همین دلیل باعث شده اکثر مهاجرت ها به آلمان از طریق تحصیل باشد؛ اما تحصیل در این کشور رایگان رایگان هم نیست و باید سالیانه مبلغ بسیار کمی را به دانشگاه پرداخت کنید که این مبلغ حداقل ۳۰۰ یورو است.

بورسیه تحصیل آلمان

کشور آلمان با ارائه بورسیه ها و اسکالرشیپ های متعدد به یکی از بهترین گزینه های مهاجرت تحصیلی در جهان برای متقاضیان تبدیل شده است. همچنین کمک هزینه های تحصیلی بسیار خوبی را برای دانشجویان بین المللی خود در نظر می گیرد و امکان تحصیل ارزان و مقرون به صرفه در این کشور دلیل مهاجرت بسیاری از دانشجویان می باشد. می توان گفت دانشگاه های این کشور از سطح علمی بالا و کیفیت آموزشی عالی برخوردار هستند و برخی از دانشگاه های برتر آلمان در فهرست بهترین دانشگاه های دنیا قرار دارند. از این رو دانشگاه ها به منظور حمایت و پشتیبانی از دانشجویان بین المللی بورس های تحصیلی را به آن ها ارائه می دهند. بورسیه تحصیلی آلمان به دانشجویان بین المللی کمک می کند تا بتوانند بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور را به عنوان یک دانشجو تامین کنند.

بورسیه های تحصیلی توسط دولت آلمان یا دانشگاه ها به دانشجویان داده می شود. گرفتن هر بورسیه تحصیلی شرایط و ضوابط خاصی دارد. برای آگاهی از مدارک و شرایط مورد نیاز جهت اخذ بورسیه تحصیلی آلمان لازم است که به سایت رسمی هر بورسیه یا دانشگاه مراجعه کنید و مدارک مورد نیاز را بررسی کنید.

نکته ی مهم دیگری که نقش اول در شروع اخذ بورسیه تحصیلی آلمان را دارد توجه کردن به مهلت ثبت نام است. معمولا بورسیه های تحصیلی در یک بازه زمانی مشخص امکان ثبت نام برای اخذ کمک هزینه را فراهم می کنند. پس علاوه بر مطالعه دقیق مدارک مورد نیاز باید به زمان ثبت نام توجه داشته باشید.

بورسیه تحصیل آلمان می تواند شامل کمک هزینه مربوط به پرداخت شهریه های ترم دانشگاه یا هزینه های زندگی و تحصیل دانشجویان بین المللی باشد. برای مثال برخی از بورسیه های تحصیلی کمک هزینه های مربوط به تامین مسکن، خرید خوراک و پوشان، بیمه خدمات سلامت و درمانی، تهیه بلیط سفر و … را تحت پوشش قرار می دهند.

این نکته را در نظر داشته باشید که دانشگاه های دولتی آلمان از دانشجویان بین المللی شهریه دریافت نمی کنند اما دانشگاه های خصوصی دارای شهریه های مخصوص هستند و در صورت ثبت نام در این دانشگاه ها دانشجویان بین المللی باید مبلغ شهریه ترم را به صورت مستقل یا با بهره مندی از کمک هزینه ها پرداخت نمایند.

مهاجرت از طریق تحصیل به آلمان

مزایا و شرایط ویزای تحصیلی آلمان

اخذ ویزای تحصیلی آلمان و تحصیل در این کشور یک فرصت عالی برای تحصیل در بهترین دانشگاه‌های اروپا است. از سال 2005 تحصیل در دانشگاه‌های اروپا برای دانشجویان خارج از اتحادیه‌ی اروپا مشمول شهریه شد، اما بسیاری از دانشگاه‌های آلمان همچنان تحصیل رایگان را برای دانشجویان سراسر جهان میسر کرده‌اند. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که برای تحصیل در کشور آلمان حتماً باید به زبان آلمانی تسلط داشت اما این‌چنین نیست و بسیاری از دانشگاه ها و کالج‌های آلمان کورس‌هایی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند.

یکی دیگر از مزایای اخذ این ویزا ، امکان تحصیل به صورت مهمان در دانشگاه‌های انگلیس و امریکا است. بسیاری از افراد سودای تحصیلی در دانشگاه‌های آمریکا و انگلیس را دارند اما به دلیل شرایط بسیار سخت اخذ ویزای تحصیلی این دو کشور از آن منصرف می‌شوند.

این ویزا یک فرصت استثنایی برای این افراد است که بتوانند در تحصیل در دانشگاه‌های این دو کشور را تجربه کنند. دانشجویان کشور آلمان در طول مدت تحصیل خود می‌توانند به مدت یک الی دو ترم در دانشگاه‌های انگلیس و امریکا به تحصیل بپردازند.

تحصیل در آلمان در رشته‌های متنوعی امکان پذیر است. رشته‌های مهندسی، پزشکی، دندان پزشکی، هنر و معماری و … در تمامی سطوح در دانشگاه‌های کشور آلمان (German universities) ارائه می‌شوند.

دیگر مزیت این ویزا اجازه‌ی کار به دانشجو است. دانشجویان این کشور می‌توانند به مدت 20 ساعت در هفته کار کنند و بخشی از هزینه‌های تحصیلی خود را از این طریق تأمین کنند. ویزای تحصیلی آلمان ویزای شنگن را برای دانشجو به همراه خواهد داشت و می‌تواند و دانشجو می‌تواند به دیگر کشورهای اروپا به راحتی تردد کند.

همان‌طور که گفتیم تحصیل در بسیاری از دانشگاه‌های آلمان رایگان است و افراد بسیاری می‌توانند از سراسر جهان بدون محدودیت رشته در دانشگاه‌های این کشور تحصیل کنند. اما تحصیل رایگان در آلمان فقط به زبان آلمانی ارائه می‌شود.

اخذ ویزای تحصیلی آلمان بدون مدرک زبان امکان پذیر نیست. برای تحصیل در این کورس‌ها متقاضی باید مدرک زبان آلمان حداقل در سطح B1 را داشته باشد و در زمان اخذ ویزای تحصیلی آلمان به سفارت ارائه کند. البته این مدرک به نوعی پذیرش مشروط را برای شما به همراه دارد و شما باید به دانشگاه مدارکی مانند تستداف یا DSH یا B2 را ارائه دهید. برای تحصیل در کورس‌های انگلیسی ،متقاضی باید مدرک آیلتس 6 داشته باشد.

امکان تحصیل رایگان در آلمان

بودجه بیشتر دانشگاه‌ها در کشور آلمان توسط دولت تأمین می‌شود و متقاضیان برای دوره‌های کارشناسی و اکثر دوره‌های کارشناسی ارشد ملزم به پرداخت شهریه نیستند. ممکن است برای برخی از رشته‌های کارشناسی ارشد در برخی دانشگاه‌های آلمان متقاضیان ملزم به پرداخت شهریه باشند اما نسبت به کشورهای اروپایی دیگر میزان این شهریه زیاد نیست.

لازم به ذکر است که کلیه دانشجویان می‌بایست مبلغی بابت ثبت‌نام یا (Semester Contribution) پرداخت نمایند. البته این مبلغ هیچ ارتباطی با شهریه دانشگاه ندارد و دانشجویان آن را برای دریافت خدمات دانشجویی پرداخت می کنند. در بسیاری از دانشگاه‌های آلمان متقاضیان پس از پرداخت این مبلغ کارتی برای استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی دریافت می‌کنند.

مبلغی که دانشجویان متقاضی اخذ ویزای تحصیلی آلمان باید پرداخت کنند برای هر دانشگاه متفاوت است و چیزی بین 100 تا 350 یورو برآورد می‌شود. این مبلغ می‌بایست قبل از شروع هر ترم و به هنگام ثبت‌نام ترم جدید پرداخت گردد. در برخی موارد نیز مبلغ بیشتری برای خدمات دیگر همچون کتاب‌های تخصصی و متریال آموزشی بسته به رشته درسی دانشجو نیز از آنها درخواست می‌شود.

در کنار دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه‌های خصوصی نیز در آلمان فعالیت می‌کنند که متقاضیان اخذ ویزای تحصیلی آلمان می‌توانند از آنها پذیرش بگیرند. اما نکته قابل توجه این است که تحصیل در این گونه دانشگاه‌ها رایگان نیست و دانشجویان ملزم به پرداخت شهریه‌های قابل‌توجهی هستند.

مدارک لازم اخذ ویزا

متقاضیان برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان و مهاجرت به آلمان برای تحصیل باید مدارک لازم را به سفارت آلمان در ایران ارائه دهند. مدارک مهم به منظور اخذ ویزای تحصیلی آلمان عبارت است از:

  • ارائه نامه پذیرش از رشته مورد نظر و دانشگاه منتخب در آلمان
  • ارائه مدرک مهارت زبان آلمانی مورد نیاز دانشگاه آلمان
  • ارائه گواهی ثبت نام در دوره کورس زبان آلمانی برای متقاضیان فاقد مدرک مهارت زبان آلمانی
  • ارائه گواهی تمکن مالی کافی
  • ارائه گواهی سلامت معتبر متقاضی
  • ارائه پاسپورت با اعتبار کافی
  • ارائه بیمه سلامت معتبر متقاضی
  • ارائه گواهی پرداخت هزینه های اخذ ویزای دانشجویی
  • ارائه آدرس محل اقامت در آلمان
  • ارائه مقاله های تحقیقی
  • ارائه انگیزه نامه و توصیه نامه تحصیلی

نحوه مکاتبه و نامه نگاری برای اخذ بورسیه آلمان

حوزه های تحقیقات و کاری استاد مورد نظرتان را بخوانید.

رزومه خود را تا حد ممکن به او نزدیک کنید.

مدارک و انگیزه نامه تان را برای استاد راهنما ایمیل کنید.

با فرض این که شرایط تحصیلی خوب و قوی دارید و پیش نیازهای اولیه دپارتمان مورد نظر را دارید، وقت نوشتن یک ایمیل بسیار خوب است. در اولین ایمیل شما باید استاد را تحت تاثیر خود قرار دهید. به همه جزییات فکر کنید و در ایمیل اطلاعات رزومه خود را تکرار نکنید و کوتاه و مختصر بنویسید و ایراد گرامری نداشته باشید.

اثبات منابع مالی

“Finanzierungsnachweis” یکی از موارد زیر می باشد
8640 یورو تاییدیه سپرده در یکحساب بانکی مسدود شده آلمانی .
نامه تعهد و مدارک پرونده های درآمد والدین و دارایی های مالی.
نامه تعهد توسط یک مهاجر آلمانی “Verpflichtungserklärung”. این نامه در اداره ثبت احوال بیگانه توسط مهاجرین آلمانی که هزینه تحصیل آنها را پوشش می دهد، گرفته شده است.
گواهی اعطای بورس تحصیلیاین باید میزان هزینه هایی را که پوشش می دهد نشان دهد.
تضمین بانکی. توسط بانک شناخته شده آلمانی صادر شده است

اثبات پذیرش دانشگاه

تایید پذیرش در مطالعات ” Zulassungsbescheid“. ارائه شده توسط یک ارائه دهنده آموزش عالی شناخته شده در آلمان، نشان می دهد که شما شروع به تحصیل و زبان تدریس می کنید.
اثبات پذیرش مشروط ” Bedingter Zulassungsbescheid”و یک دوره تایید شدید “Intensiv-Sprachkurs”. این نامه باید به شما نشان دهد که شما شرایط لازم برای پذیرش پذیرش دانشگاه را تایید کرده اید تا قبل از پذیرش در دانشگاه، در یک دوره زبان فشرده شرکت کنید این دوره باید بیش از 6 ماه طول بکشد، حداقل 18 ساعت درس در هفته است.

اثبات پذیرش دانشگاه

نامه از “uni-assist”
تایید پذیرش به عنوان یک متقاضی
ارتباط با دانشگاه، در مورد شرایط پذیرش نهایی.
مدارک زبان دورههمراه با محل تأیید در این دوره. پرداخت باید حداقل 3 ماه اول را پوشش دهد.
تایید پذیرش در دوره آمادگی دانشگاه ” Studienkolleg“.
گواه بر این که به عنوان یک شرکت کننده در این دوره تأیید شده است
مدارک تحصیلی قبلی
مدارک تحصیلی اصلی
بیمه بهداشتی دانشجویی
شرایط ورود دانشگاه
گواهی مهارت زبان آلمانی یا انگلیسی

مهاجرت تحصیلی به آلمان در مقاطع مختلف (۲۰۲۱)
مهاجرت تحصیلی به آلمان در مقاطع مختلف (۲۰۲۱)

اخذ ویزای تحصیلی برای مقطع کارشناسی در آلمان

متقاضیان اخذ ویزای تحصیلی آلمان می‌توانند در مقطع لیسانس در این کشور تحصیل کنند. دوره کارشناسی یا لیسانس در دانشگاه‌های آلمان بین شش الی هشت ترم است و تحصیل در این مقطع برای همه دانشجویان آلمانی و غیر آلمانی به صورت رایگان ارائه می‌شود. متقاضیان می‌توانند رشته‌های متنوعی را در مقطع لیسانس در دانشگاه‌های آلمان تحصیل کنند؛ چرا که تنوع رشته‌ها برای این مقطع بسیار زیاد است. پس از فارغ‌التحصیلی از مقطع کارشناسی، دانشجویان می‌توانند بلافاصله وارد بازار کار شده و یا اینکه برای ادامه تحصیل وارد مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری شوند.

نکته مهم این که متقاضیان اخذ ویزای تحصیلی آلمان باید جهت تحصیل در این رشته به زبان آلمانی مسلط باشند؛ چراکه زبان تحصیل در این مقطع به جز در موارد بسیار خاص به آلمانی صورت می‌گیرد. البته دانشجویانی که به زبان آلمانی تسلط ندارند قبل از ورود به دانشگاه می‌توانند در کلاس‌های زبان آلمانی دانشگاه شرکت کنند و در صورت قبولی در آزمون‌های (DSH) و (Test Daf) به دانشگاه ورود کنند‌. کلاس‌هایی که برای زبان طراحی شده‌اند شش الی ده ماه طول می‌کشند و و محل ارائه آنها در دانشگاه مورد نظر است.

پس از پایان دوره کارشناسی در دانشگاه‌های آلمان مدرک تحصیلی به عنوان (B.sc) یا (Bachelor of Science) به دانشجویان رشته‌های علوم مهندسی و علوم پایه داده می‌شود. برای رشته‌های علوم سیاسی، اجتماعی و انسانی نیز مدرک (B.A) یا (Bachelor of Art) به دانشجویان اعطا می‌گردد. نکته بسیار جالب برای متقاضیان اخذ ویزای تحصیلی آلمان این است که تحصیل در این کشور به دانشجویان این شانس را می‌دهد که در صورت تمایل یک الی دو ترم خود را به صورت مهمان در دانشگاه‌های مختلف آمریکا و یا کشورهای اروپایی تحصیل کنند. این فرصت به دانشجویان اجازه می‌دهد که با فرهنگ‌های مختلف آشنا شده و در حین تحصیل به کشورهای زیادی سفر کنند.

دانشجویان مقطع کارشناسی اجازه ۱۰ ساعت کار در هفتگی را دارند و میانگین حقوق این افراد بین ۸ تا۱۰ یورو به ازای هر ساعت می باشد که که مجموع درآمدهای حاصله از کار دانشجویی میتواند براحتی هزینه های زندگی و تحصیل فرد را در یک سال پوشش دهد.

 

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

بورسیه تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد در کشور آلمان برای رشته های مختلف و از سوی دانشگاه های گوناگون عرضه می شود. از نکاتی که تحصیل در این مقطع را مورد استقبال قرار داده است، امکان تحصیل به دو زبان آلمانی و انگلیسی می باشد. تحصیل در این مقطع 2 ساله می باشد و دانشجویان به این ترتیب امکان تحصیل در دانشگاه های با رتبه بالا و رشته های عالی را خواهند داشت از طرفی بازار کار بسیار عالی پس از تحصیل نیز برای متقاضی فراهم است. دانشجویان حین تحصیل اجازه پاره وقت 15 تا 20 ساعت در هفته را دارند. دانشجویان با به پایان رساندن تحصیلات خود باید پژوهش علمی مورد نظر را ارائه دهند.

تعدادی از بورسیه تحصیلی در آلمان که برای مقطع کارشناسی ارشد ارائه می شود عبارتند از:

  • بورسیه تحصیلی DAAD

این نوع بورسیه تحصیلی در واقع از بزرگترین سازمان مالی در جهان ارائه می شود و در واقع کمک هزینه ای می باشد که برای کشورهای در حال توسعه در نظر گرفته شده است.

  • بورسیه تحصیلی بنیاد فردریش ایبرت

این بورسیه برای دانشجویان آلمانی و بین المللی که رزومه علمی بالایی دارند در نظر گرفته شده است و کمک مالی در حدود 1000 یورو در ماه به دانشجویان پرداخت می شود.

  • بورسیه Konrad stiftung

این بورسیه تحصیلی به دانشجویان بین المللی به مدت 1 سال ارائه می شود.

شرایط بورسیه تحصیلی در آلمان

شرایط بورسیه تحصیلی در آلمان در مقطع دکترا

کشور آلمان با وجود دانشگاه های برتر بیشترین بورسیه را در مقطع دکترا ارائه می دهند که مورد استقبال بسیاری از دانشجویان است. به طور کلی متقاضیان دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان در مقطع دکترا در ابتدا نیازمند به سوپروایزر هستند به عبارتی باید با استاد مورد نظر که گرایش وی متناسب با اهداف تحصیلی و شغلی دانشجو می باشد، شروع به مکاتبه کرده و تاییدیه های لازم را جهت دریافت پذیرش از وی دریافت نماید. از طرفی ارائه مقالات بین المللی و مدرک زبان (آیلتس ۷ به بالا) نیز‌ مورد نیاز است. لازم به ذکر است به طور کلی تحصیل در آلمان در مقطع دکترا به دو صورت است:

  • دوره فردی دکترا

اغلب دانشجویان بین المللی این نوع از پذیرش را انتخاب کرده و در آن تحصیل می کنند. این دوره 3 تا 5 سال به طول می انجامد که در آن استاد متخصص همراه دانشجو بوده و او را در تمام مراحل و تحقیق و پژوهش راهنمایی می کند.

  • دوره ساختاری دکترا

در این دوره مباحث درسی توسط دانشگاه ارائه می شود و در آن تعدادی از متخصصان به دانشجویان آموزش های لازم را می دهند.

دانشجویان در حین تحصیل در آلمان اجازه کار نیمه وقت به مدت 20 ساعت در هفته و حتی بیشتر را خواهند داشت. از مزایای اخذ بورسیه تحصیلی در آلمان می توان به امکان اخذ ویزای جست و جوی کار در آلمان پس از پایان مدت تحصیل اشاره نمود.

شماری از بورسیه های تحصیلی در آلمان برای مقطع دکترا عبارتند از:

  • بورسیه تحصیلی بنیاد ملی علم آلمانی

این بورسیه کمک هزینه ای به مبلغ 1250 یورو در ماه به دانشجویان بین المللی ارائه می دهد.

  • خدمات بورسیه DAAD

این بورسیه به دانشجویان بین المللی مقطع دکترا ارائه می شود و مبلغ 1200 یورو در ماه برای آنها در نظر گرفته شده است.

  • خدمات بورسیه سازمان stipendiumplus

این بورسیه است که از سمت 13 سازمان ارائه می شود که به دانشجویان مبلغ 1350 یورو در ماه می پردازند.

مدارک لازم برای تحصیل در مقطع دکترا در آلمان

  • ارائه مقالات بین المللی چاپ شده
  • گزارش شرکت در کنفرانس های بین المللی
  • مدرک زبان انگلیسی معادل آیلتس ۷ به بالا
  • ارائه پروپوزال مناسب که به تایید استاد راهنما در آمده باشد.
  • ثبت اختراع جهانی (اختیاری)
  • سابقه کاری مرتبط با رشته تحصیلی کارشناسی ارشد

دوره‌های تحصیل در آلمان

diplom Vorprürun  یا  Zwischenprüfung 

شامل حداقل‌ ۴ و نیم‌ سال‌ تحصیلات‌ پایه‌ که‌ فقط‌ منجر به‌ ادامه‌ تحصیل‌ در دوره‌ بعدی‌ دانشگاهی‌ است‌.

این‌ دوره‌ شامل‌ دروس‌ عملی‌ و نظری‌ است؛ البته‌ دروس‌ اجباری‌ باید حداقل‌ ۲۰ ساعت‌ در هفته‌ باشد.

Diplom Ing.I (GH)  Diplom (FH)  Diplom Ing. (FH) 

این مدارک‌ در مدارس‌ عالی‌ فنی(FH)  یا مجتمع‌های‌ آموزش‌ عالی‌ (GH) داده می‌شوند.

دوره‌ اصلی‌ حداقل‌ شامل‌ ۴ نیم‌ سال‌ (شش‌ ماهه) است‌ که‌ بعد از گذراندن‌ دوره‌ پایه‌ و یک‌ دوره‌ کارآموزی‌ آغاز می‌شود. در پایان، دانشجو پایان‌ نامه‌ تحصیلی‌ را نیز ارایه‌ می‌دهد.

دوره Bachelor 

مبتنی بر نظام جدید تحصیلی در کشور آلمان است و در دانشگاه ها و مدارس عالی و مدارس عالی فنی ارائه می گردد. شامل ۳ یا ۴ سال تحصیل پس از دوره متوسطه و گذراندن ۱۸۰ تا ۲۴۰ واحد اروپایی (ECTS) می باشد.

دوره  Master 

در نظام جدید آموزشی کشور آلمان وجود دارد و شامل ۲ سال تحصیل پس از دوره کارشناسی و گذراندن هر سال ۶۰ واحد اروپایی(ECTS) است. تبصره: در کل دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد (۵ ساله) در مجموع باید ۳۰۰ واحد ECTS گذرانده شود.

Diplom Ing. II (GH) Diplom  Diplom Ing  Magister 

دوره های پیوسته‌ حداقل‌ ۱۲ نیم‌ سال‌ (با احتساب‌ دوره‌ پایه) طول‌ می‌کشد. این‌ دوره‌ها در دانشگاه‌ها گذرانده‌ می‌شوند که‌ با امتحانات‌ نهایی‌ و پایان‌ نامه‌ تحصیلی‌ همراه‌ است.

(Doktor (Dr.) Doktor Ingenieur (Dr.Ing

برای ورود به‌ این‌ دوره‌ معدل‌ خوب‌ مورد نیاز است. کسانی‌ که‌ مدارک‌ کارشناسی‌ ارشد را خارج‌ از کشور آلمان‌ گرفته‌اند، اغلب‌ دروس‌ جبرانی‌ و امتحاناتی‌ می‌گذرانند. سپس‌ یکی‌ از استادان‌ به‌ دانشجو پیشنهاد پژوهش‌ می‌دهد یا پیشنهاد دانشجو را بررسی‌ می‌کند. بعد از موافقت‌ اجازه‌ شروع‌ پژوهش‌ به‌ دانشجو داده‌ می‌شود. دوره‌ دکترا در آلمان‌ فقط‌ پژوهشی‌ است‌ و سه‌ تا پنج‌ سال‌ طول‌ می‌کشد. نوشتن‌ پایان‌ نامه‌ و دفاع‌ موفقیت‌آمیز از آن‌ و سپس‌ انتشار پایان‌ نامه‌ دکترا، همچنین‌ امتحانات‌ شفاهی‌ از دروس‌ اصلی‌ مربوط‌ به‌ پژوهش، مراحل‌ پایانی‌ این‌ دوره‌ است.

تحصیل در آلمان و ویزای همراه

یکی از قوانین کشور کانادا برای دانشجویانی که متاهل هستند این است؛ می توانند خانواده خود را نیز در هنگام تحصیل به کشور کانادا بیاورند. طبق این قانون همراه به فردی مانند همسر و فرزند زیر ۲۱ سال گفته می شود. امکان گرفتن ویزا برای همراه اول به طور همزامان با متقاضی اصلی وجود دارد اما ممکن است شانس دریافت ویزا برای متقاضیان کاهش یابد. بهترین روش برای دریافت ویزای همراه این است که فرد متقاضی ابتدا اقدام نماید و پس از ورود به کشور کانادا برای همراهان خود درخواست ویزا را صادر کند. همراهان دانشجو می توانند در کشور کانادا به صورت تمام وقت کار کنند و همچنین فرزندان می توانند در مدارس دولتی به صورت رایگان تحصیل کنند.

بهترین و برترین رشته های تحصیلی در آلمان

مهاجرت تحصیلی آلمان

رشته مهندسی

تاکنون رشته مهندسی به عنوان یکی از برترین رشته‌های تحصیلی در آلمان بوده است. رشته مهندسی که بیشتر اوقات با عنوان مدرک MS از آن یاد می‌شود تقریباً ۲۵ درصد دانشجویان بین‌المللی را به خود جذب می‌کند تا جاییکه بیش از ۷۱۰۰۰ دانشجوی بین‌المللی آن را برای تحصیل انتخاب می‌کند. برخی از گرایش‌های محبوب رشته مهندسی که دانشجویان آن را انتخاب می‌کنند عبارتند از مهندسی مکانیک، مهندسی برق و مهندسی خودرو. همچنین از آنجاییکه آلمان، کشوری صنعتی است بیشترین تعداد شغل را در زمینه مهندسی خودرو دارد.

۵ دانشگاه برتر آلمان در زمینه مهندسی

  • دانشگاه فنی مونیخ
  • دانشگاه فنی برلین
  • دانشگاه آخن
  • مؤسسه فناوری کارلسروهه
  • دانشگاه فنی درسدن

رشته مدیریت کسب و کار

رشته مدیریت کسب و کار را نیز می‌توان به عنوان یکی از رشته‌های تحصیلی محبوب در نظر گرفت. مدیریت کسب و کار رشته ای محبوب و بیزینس اسکول های این کشور در جهان بسیار معروف هستند. برای مثال بیزینس اسکول مانهایم نه تنها یکی از بهترین بیزینس اسکول‌های آلمان است بلکه به در بین ۱۰۰ بیزینس اسکول برتر جهان واقع شده است.

۵ دانشگاه برتر آلمان در زمینه مدیریت کسب و کار

  • دانشگاه فنی مونیخ
  • دانشگاه مانهایم
  • دانشگاه لودویگ ماکسمیلیان مونیخ
  • دانشگاه WHU 
  • دانشگاه آزاد برلین

رشته علوم انسانی

آلمان دارای دانشگاه‌های بسیار مشهوری در زمینه علوم انسانی است که در رتبه‌بندی‌های مختلف در جایگاه بسیار خوبی قرار گرفته‌اند . بنابراین تعداد زیادی از دانشجویان بین‌المللی (حدود ۳۷۰۰۰ نفر) دانشگاه‌های آلمان را برای این رشته انتخاب می‌کنند.

۵ دانشگاه برتر آلمان در زمینه علوم انسانی

  • دانشگاه هومبولت برلین
  • دانشگاه مانهایم
  • دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ
  • دانشگاه آزاد برلین
  • دانشگاه فرانکفورت

رشته ریاضیات و علوم کامپیوتری

رشته ریاضیات و علوم کامپیوتری نیز از جمله رشته‌های محبوب در جهان و آلمان هستندو یکی از مزیت‌هایی که این کشور برای تحصیل در رشته علوم کامپیوتری دارد این است که آلمان کشوری فنی است که آن را به کشوری مناسب برای تحصیل در زمینه علوم کامپیوتری تبدیل می‌کند.

۵ دانشگاه برتر آلمان در زمینه ریاضیان و علوم کامپیوتری

  • دانشگاه هومبولت برلین
  • دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ
  • دانشگاه بن
  • دانشگاه آخن
  • دانشگاه فنی برلین
  • دانشگاه فنی مونیخ
  • مؤسسه فناوری کارلسروهه
  • دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ
  • دانشگاه آخن
  • دانشگاه فنی برلین

رشته هنرهای زیبا و کاربردی

ممکن است پس از دیدن نام این رشته در میان محبوب‌ترین رشته های تحصیلی در آلمان کمی تعجب کرده باشید اما درحقیقت این رشته در کشوری که فناوری و صنعت در آن حرف اول را می‌زند بسیار محبوب بوده و تعدادی نزدیک به ۲۴۰۰۰ دانشجوی بین‌المللی به آن جذب می‌شوند. یکی از مزیت‌های تحصیل در رشته هنر در آلمان این است که دانشگاه‌ها این رشته را بیشتر به صورت عملی می گذرانند و بخش تئوری رشته هنر در این دانشگاه‌ها کم است. درحقیقت دانشجویان هنر این کشور به صورت مستقل در استودیو خود کار می‌کنند و یا کلاس‌های دانشگاه‌ها به صورت گفتگو در میان دانشجویان برگزار می‌شود که همین موضوع باعث پیش رفتن مطالب پروژه‌هایشان می‌شود. همچنین اساتید در این کلاس‌ها بیشتر نظرات خود را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند و کمتر نقش یک معلم را برعهده خواهند داشت.

۵ دانشگاه برتر آلمان در زمینه هنرهای زیبا و کاربردی

  • دانشگاه هومبولت برلین
  • دانشگاه آزاد برلین
  • دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ
  • دانشگاه روپرشت کارلز هایدلبرگ
  • دانشگاه توبینگن

 

 

دلیل بازگشت وجه