PMBOK در مدیریت پروژه چیست؟

صفر تا صد هر چیزی که باید درباره pmbok بدانید

استاندارد PMBOK چیست؟

یکی از مفاهیم مرتبط با مدیریت پروژه، اصطلاح PMBOK است. این اصطلاح که مخفف عبارت (Project Management Body of Knowledge) است را می‌توان به فارسی «پیکره دانش مدیریت پروژه» ترجمه کرد و به مجموعه‌ای از استاندارهای مدیریت پروژه اطلاق می‌شود که از سوی موسسه مدیریت پروژه اعلام و منتشر می‌شود. این موسسه همچنین استاندارهای مربوط به مدیریت پروژه را منتشر کرده و گواهی‌های مخصوص این حوزه را نیز صادر می‌کند.

استاندارد PMBOK قدیمی‌ترین و متداول‌ترین نوع در میان سایر استانداردها و روش‌شناسی‌هاست و تمام حوزه‌های مدیریت پروژه را پوشش می‌دهد. این استاندارد بر شرکت‌هایی تمرکز دارد که خدمات و کالاهای خود را از طریق پروژه عرضه می‌کنند.

چرا PMBOK

PMBOK به‌عنوان استانداردی معرفی می‌شود که از طریق آن گواهی‌های مربوط به مدیریت پروژه صادر و اعطا می‌شود. این گواهی بنا بر بررسی فعالیت‌های شرکت‌های متعدد اعطا می‌شود. PMBOK هم برای شرکت‌ها مفید است و هم برای کارکنان. دلایل زیادی برای استفاده از PMBOK وجود دارد که این موارد برخی از آن‌هاست:

نخستین دلیل برای مفید بودن PMBOK این است که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا اقدامات بخش‌های مختلف خود را استاندارد کنند به‌طور مثال مدیر بخش توسعه رفتاری استاندارد همچون مدیر بخش توزیع خواهد داشت.

دوم اینکه PMBOK به مدیران پروژه کمک می‌کند تا با یک سیستم استاندارد در سراسر شرکت کار کنند.

سوم اینکه PMBOK بیان می‌کند که چه چیز مفید و کاراست. روش‌های مستند در مراکز مدیریت پروژه می‌تواند به افرادی که در زمینه مدیریت ریسک اطلاع چنانی ندارند کمک کند. PMBOK همچنین بیان می‌کند که چه چیز مفید نیست بنابراین از شکست در پروژه‌ها جلوگیری می‌کند.

در آخر اینکه مدیران پروژه‌ای که با PMBOK آشنا هستند، می‌توانند فرایندهای مدیریت پروژه در شرکت خود را متناسب با نیاز خود انجام دهند.

حوزه‌های PMBOK

در مجموع ده حوزه برای PMBOK معرفی شده است:

یکپارچگی: این نخستین بخشی است که راهنمای PMBOK در برمی‌گیرد و به معنی به دور هم آوردن همه آن چیزی است که از آن اطلاع دارید تا بتوانید پروژه خود را به‌صورت کلی مدیریت کنید نه اینکه فرآیندها را به‌صورت جزئی و تک‌تک مورد بررسی قرار دهید.

حوزه‌های PMBOK

محدوده:

مدیریت محدوده به این معنی است که همه افراد پروژه نسبت به هدف پروژه و تمام آنچه را که پروژه در برمی‌گیرد اطلاع داشته باشند. این حوزه شامل ملزومات جمع‌آوری اطلاعات و آماده‌سازی برای ساختار شکست کار نیز می‌شود.

زمان:

این حوزه به نحوه مدیریت زمانی که افراد بر وظایف خود صرف می‌کند مربوط می‌شود و اینکه پروژه به‌صورت کلی چقدر زمان می‌برد. این حوزه می‌تواند به شما کم کند تا فعالیت‌های پروژه، نتایج و برآیندهای این فعالیت‌ها و زمانی که انجام آن طول می‌کشد را شناسایی کنید.

هزینه:

این حوزه مربوط به بخش مالی پروژه است. آماده‌سازی بودجه که شامل برآورد هزینه هر وظیفه و سپس ارزیابی و پیش‌بینی کلی هزینه پروژه می‌شود.

کیفیت:

در این حوزه کیفیت پروژه و فعالیت‌های مدیریتی را ارزیابی می‌کنید. بدین ترتیب این اطمینان ایجاد می‌شود که نتیجه کار مطابق انتظارات مشتریان خواهد بود.

تدارکات:

این حوزه مربوط به برنامه‌ریزی برای آنچه نیاز به خرید است، فرآیند خرید و همچنین پایان قرارداد در زمان اتمام پروژه می‌شود.

منابع انسانی:

برای انجام یک پروژه باید بدانید که به چه منابعی احتیاج دارید و سپس گروه خود را به دور هم جمع کنید و پس‌ازآن مرحله مدیریت افراد می‌رسد تا مهارت‌های لازم برای انجام وظیفه را در صورت نیاز در اختیار آن‌ها قرار دهید.

ارتباطات:

گفته می‌شود حدود 80 درصد از کار یک پروژه به حوزه ارتباطات مربوط است به همین دلیل مدیران پروژه برنامه‌ریزی‌های مربوط به ارتباط برای پروژه را تدوین کرده و تمام ارتباطات ورودی و خروجی را بررسی و کنترل می‌کنند.

مدیریت ریسک:

این حوزه شامل شناسایی ریسک‌ها، چگونگی ارزیابی ریسک در پروژه و ارزیابی‌های کمی و کیفی ریسک می‌شود. البته اقدامات مدیریت ریسک باید در طی فرایند اجرای پروژه انجام شود.

ذینفعان:

این حوزه اهمیت زیادی دارد چراکه به شما برای شناسایی ذینفعان، نقش و نیاز آن‌ها و اطمینان از تأمین نیازشان کمک می‌کند.

 

دلیل بازگشت وجه