sanayeone

بورسیه تحصیلی رشته صنایع

با توجه به اینکه شرایط کاری در کشور خیلی مناسب نیست و بستر مناسبی برای تجاری سازی ایده ها و اختراعات در نظر گرفته نشده است، بسیاری از دانشجویان نخبه در خصوص بورسیه شدن اقدام می‌نمایند. البته باید این نکته را نیز مد نظر قرار داد که مبهم بودن آینده کاری تنها دلیل مهاجرت تحصیلی نبوده بلکه بسیاری از دانشجویان برای بهره مندی از امکانات به روز تکنولوژی‌های پیشرفته خصوصاً در رشته‌های مهندسی اقدام به مهاجرت تحصیلی می‌نمایند. اطلاع از امکان بورسیه شدن از دغدغه‌های مهم دانشجویان نخبه است؛ البته باید این نکته را نیز خاطر نشان کرد که برای بورسیه گرفتن نیازی نیست که شما حتماً جزء دانشجویان نخبه در ایران باشید؛ بلکه بسیاری از دانشجویان معمولی با فراهم آوردن شرایط موفق به اخذ بورسیه تحصیلی کشور های پیشرفته شده‌اند.

کافیست که اطلاعات و آگاهی خود را در خصوص کشورهایی که بورسیه های تحصیلی اعطا می‌کنند بالا ببرید؛ آنگاه خواهید توانست با برنامه ریزی و تلاش به راحتی بورسیه‌های تحصیلی را اخذ نمایید. برای این که با روند اخذ بورسیه تحصیلی آشنا شوید و بدانید که برای اخذ بورسیه تحصیلی چه شرایطی نیاز است برای شما به صورت کلی چند کشور را مثال خواهیم زد.

کانادا یکی از کشورهایی است که برای دانشجویان بین المللی بورسیه‌های متعددی را در نظر گرفته است. بورسیه‌های تحصیلی کانادا که به دانشجویان اعطا می‌شود یا از طرف دولت کانادا، یا از طرف شرکت های خصوصی و یا از طرف دانشگاه‌ها به دانشجویان اعطا می‌شود و به آن‌ها فلوشیپ می‌گویند. به صورت کلی به بورسیه هایی که کانادا برای دانشجویان در نظر گرفته اسکولارشیپ می‌گویند و فلوشیپ نوعی اسکولارشیپ است. معدل دانشجو، مقاله های چاپ شده توسط دانشجو، نمره آزمون gre و برخی از اوقات نمره زبان ملاک های اصلی برای دریافت اسکولارشیپ است.

رشته مهندسی صنایع در خارج چگونه است؟
رشته مهندسی صنایع در کشورهای تراز اول جهان از جایگاه خوبی برخوردار است. در سال‌های اخیر اپلای مهندسی صنایع در کشورهای دیگر برای دانشجویان ارزش و اهمیت بیشتری یافته است. این رشته در بین رشته‌های درسی دنیا در جایگاه ۳۵ام قرار گرفته است. با پیشرفت علم و تکنولوژی این رشته موقعیت بهتری به خود گرفته و توانسته جایگاه بالایی را در مدیریت سیستم‌های پیچیده به خود اختصاص دهد.

برخی از افراد گمان می‌کنند که بدون مدرک زبان نمی توان بورسیه تحصیلی دریافت نمود در حالی که برخی از کشورها شرایطی را فراهم آورده‌اند که در صورت نداشتن مدرک زبان اما در صورت ایده‌آل بودن سایر شرایط می‌توان بورسیه تحصیلی را اخذ نمود و بعد از گذراندن دوره‌های زبان در کشور مقصد به تحصیل ادامه داد. بورس ترودو از بورس های تحصیلی کشور کانادا است که سالانه به ۱۵ هزار متقاضی تحصیل در دوره دکتری اهدا می‌شود و مبلغ کل آن ۶۰ هزار دلار خواهد بود.

یکی از سوالاتی که دانشجویان در خصوص بورسیه شدن مکرر می‌پرسند این است که مدارک لازم برای اخذ بورسیه تحصیلی چه مدارکی است؟

در جواب این سوال باید پارامترهای متعددی را در نظر گرفت. در واقع هر دانشگاه و هر کشور شرایط خاص خود را برای اعطای بورسیه تحصیلی در نظر گرفته‌اند؛ برخی از دانشگاه‌ها همان مدارک پذیرش را به عنوان مدارک اعطای بورس نیز در نظر گرفته و درصورتی که دانشجو صلاحیت‌های لازم را داشته باشد؛ بورسیه تحصیلی به آن تعلق می‌گیرد؛ برای اخذ بورسیه برخی از دانشگاه‌ها نیز باید به صورت جداگانه درخواست دهید. این نکته را مد نظر داشته باشید که بیشتر بورسیه‌های تحصیلی به مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تعلق می‌گیرد؛ و اعطای بورسیه تحصیلی در مقطع لیسانس به صورت محدود توسط برخی دانشگاه‌ها و برخی کشورها صورت می‌پذیرد.

کشورها برای اعطای بورسیه های تحصیلی پارامترهای مختلفی را مد نظر قرار می‌دهند. یک سری از این پارامترها پارامترهای اصلی بوده یکسری از پارامترها پارامترهای فرعی هستند. پارامتر های فرعی به صورت قابل توجهی شانس شما را برای اخذ بورسیه تحصیلی افزایش می‌دهند و مسیر شما را هموارتر می‌نمایند؛ به همین سبب باید در کنار پارامترهای اصلی به پارامتر های فرعی نیز توجه ویژه‌ای شود.

مدرک معتبر، مدرک زبان، نمرات و معدل، سن مناسب و گپ تحصیلی عوامل مهم و اصلی هستند.

برخی از کشورها برای اخذ بورسیه تحصیلی محدودیت سنی در نظر می‌گیرند، در واقع کسانی که می‌خواهند برای اخذ بورسیه تحصیلی دکتری اقدام نمایند بهتر است که سن آنها زیر ۳۰ سال و کسانی که می‌خواهند برای اخذ بورسیه مقطع ارشد اقدام نمایند بهتر است که سن آنها زیر ۲۴ سال باشد. اگر قصد اخذ بورسیه دارید بهتر است که به گپ تحصیلی نیز دقت داشته باشید به عنوان مثال کسی که در سال ۹۲ فارغ التحصیل مقطع لیسانس شده است و در سال ۹۸ اقدام به درخواست بورسیه تحصیلی می‌نماید شانس کمتری برای اخذ بورسیه نسبت به کسی دارد که در سال ۹۲ فارغ التحصیل شده و در سال ۹۳ اقدام به اخذ بورسیه می‌نماید.

داشتن مدرک معتبر از دانشگاه‌های دولتی و مهم ایران می‌تواند شانس شما را برای اخذ بورسیه بسیار بالا ببرد؛ اگر دقت کرده باشید فارغ التحصیلان دانشگاه‌هایی چون صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر و دانشگاه تهران نسبت به بسیاری از دانشگاه‌های کشور راحت‌تر می‌توانند بورسیه تحصیلی دریافت نمایند و آمار مهاجرت دانشجویان این دانشگاه بیشتر از سایر دانشگاه‌ها است. ریز نمرات دروس اصلی و معدل کل مدرک شما بدون شک مهمترین عامل برای دریافت بورسیه تحصیلی است؛ بسیاری از دانشجویان به اشتباه به درس‌های عمومی اهمیتی نداده و تمام تمرکز خود را بر روی دروس اصلی و تخصصی می‌گذارند؛ حال آنکه دروس عمومی و پایه در معدل کل تاثیر گذاشته و هر چقدر معدل کل شما بیشتر باشد؛ امکان اخذ بورسیه تحصیلی بیشتر خواهد بود.

مدرک زبان عامل مهم دیگری است که برخی از دانشگاه‌ها مدرک آیلتس برخی مدرک تافل و برخی از دانشگاه‌ها مدرک زبان تدریس همان دانشگاه را ملاک قرار می‌دهند؛ البته در صورت ایده‌آل بودن سایر شرایط بسته به نوع دانشگاه می‌توانید مدرک زبان را ارائه ندهید؛ به عنوان مثال برخی از دانشگاه‌های سوئد درصورتی که دارای مدرک زبان نباشید دوره‌های زبان را برگزار کرده و بعد از تسلط کافی به زبان و قبول شدن در آزمون زبان دانشگاه می‌توانید ادامه تحصیل دهید. یا مثلاً برخی از دانشگاه‌های اتریش شرط اعطای بورسیه را تسلط به زبان آلمانی می‌دانند؛ در صورتی که مدرک زبان آلمانی نداشته باشید می‌توانید در دوره‌های فشرده این دانشگاه‌ها شرکت نمایید و بعد از قبولی بورسیه تحصیلی به شما اعطا شده و می‌توانید ادامه تحصیل دهید.

در صورتی که برخی از شرایط اصلی اخذ بورسیه تحصیلی را نداشته باشید؛ می‌توانید با فراهم آوردن شرایطی، دانشگاه را برای اخذ بورسیه تحصیلی مجاب نمایید؛ به عنوان مثال ممکن است شرط سنی اخذ بورسیه را نداشته باشید و سن شما بالاتر از ۳۰ سال باشد؛ در این صورت می‌توانید با ثبت اختراع و چاپ مقاله های بین المللی با ایمپکت فاکتور بالا باعث شوید تا دانشگاه از این شرط چشم پوشی کرده و بورسیه را به شما اعطا نماید؛ البته این شرایط کمتر پیش می‌آید و بهتر است اگر قصد مهاجرت تحصیلی را دارید زودتر اقدام کرده و تمامی شرایط را فراهم آورید. داشتن مقاله‌های بین المللی و اختراعات ثبت شده و شرکت در همایش ها و سمینارهای بین المللی بورسیه تحصیلی را برای شما هموارتر می‌نماید.

بورسیه تحصیلی رشته صنایع

کشور ایتالیا از کشورهایی است که برخلاف بسیاری از کشورها برای مقطع لیسانس هم بورسیه در نظر گرفته است. بورسیه تحصیلی ایتالیا برای مقاطع لیسانس و ارشد شامل هزینه تحصیل است. کشور ایتالیا به دانشجویان دکتری علاوه بر هزینه تحصیل هزینه زندگی را نیز پرداخت می‌نماید. برای اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا محدودیت سنی وجود داشته و به سن زیر ۱۸ سال و افراد بالای ۳۰ سال بورسیه تعلق نمی‌گیرد. کشور ایتالیا بورسیه به نام DSU برای افرادی که درآمد پایین دارند در نظر گرفته است؛ در صورت احراز شرایط لازم برای تحصیل در ایتالیا در صورتی که درآمد شما یا قیم شما کمتر از ده هزار یورو در سال باشد؛ این بورسیه تحصیلی به شما تعلق می‌گیرد.

اگر قصد دریافت بورسیه کشور آلمان را دارید؛ به ریز نمرات دروس اصلی در طول تحصیل توجه کافی داشته باشید؛ نمرات شما طبق سیستم آموزشی آلمان مورد سنجش قرار گرفته و باید سطح A را از لحاظ تحصیلی به دست آورید. برای دریافت اخذ بورسیه دکتری آلمان ابتدا باید از طریق لینک ها و سایت های مختلف سوپروایزر خود را انتخاب کرده و سپس با استاد راهنما وارد مصاحبه شوید در صورت قبولی در مصاحبه با استاد راهنما بورسیه تحصیلی به شما تعلق می‌گیرد.

توصیه نامه، پروپوزال، بیانیه هدف از مهمترین مدارک برای دریافت بورسیه تحصیلی کشور آلمان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *