sanayeone

برنامه نویسی چیست؟

در ابتدا باید بگویم که یکی از مهمترین خصوصیات Computer برنامه پذیر بودن آن است یعنی به خودی خود قادر به انجام کاری نمی باشد . بنابراین نیاز به این دارد که دستوراتی را از طرف ما دریافت کند ، این دستورات به کامپیوتر می گویند چگونه از سخت افزار (CPU , RAM و …) خود در جهت هدفی معین که ما تعیین کرده ایم استفاده کند. مجموعه این دستورات همان برنامه ها هستند.

 

برنامه نویسی را می توان به یک بازی هوش تشبیه کرد ، بازی بر روی داده ها و متغیرها با استفاده از دستورات و ابزارهای برنامه نویسی که در اختیار ما گذاشته شده است . در این بازی ابتدا باید ابزراهای مورد نیاز خود ، جهت نوشتن برنامه ای خاص را انتخاب کرده سپس باید ابزارها را به گونه ای در کنار هم قرار دهیم و به گونه ای با ابزارها بر روی داده ها و متغیرها کار کنیم تا به هدف مورد نظر برسیم . بنابراین باید در ابتدا ، شناخت کافی بر روی ابزارها و کاربرد آنها داشته باشیم که تجربه نشان داده این یادگیری برای دانشجویان ، چندان دشوار نیست و اکثر دانشجویان قادر به درک ابزارها و دستوراتی مانند if یا while و غیره می باشند .

کاربرد برنامه نویسی در مهندسی صنایع

اما نکته مهم این است که

پس از تسلط بر روی ابزارها ، تازه بازی آغاز می شود و ما تنها بر قوانین بازی و ابزارهای موجود شناخت پیدا کرده ایم . اینجاست که برخی دانشجویان دچار مشکل می شوند و قادر به استفاده مناسب از ابزارها و بسط دادن آنها در کنار یکدیگر جهت رسیدن به هدف نهایی برنامه نمی باشند . در این مرحله دانشجویان باید دارای یک روحیه الگوریتمی شوند بدین معنی که توانایی تفکیک مراحل ، جهت رسیدن به پاسخ را داشته باشند . کمتر دانشجویی است که بدون تمرین و ممارست به این روحیه دست پیدا کند . از علائم ورود یک دانشجو به دنیای برنامه نویسی شوق و اشتیاق او جهت یافتن تمرینهای جدید برنامه نویسی است و چنین دانشجویی با پشتکار خود می تواند یک برنامه نویس حرفه ای شود .

آشنایی با زبان های برنامه نویسی امروزی :

یکی از قویترین زبانهای برنامه نویسی که امروزه وجود دارد و از نظر دشواری تقریبا بعد از 0و1 قرار دارد ، اسمبلی است. آموختن این زبان به مراتب از 0و1 سهل تر است ولی در مقایسه با زبانهای جدیدتر به مراتب مشکل تر است . دیگر زبانی که در عین داشتن قدرت به زبان انگلیسی نزدیکتر است C نام دارد که برگرفته شده از زبان B می باشد و تقریبا تمام سیستم عامل ها (مثلا Windows) و حتی بعضی زبان های برنامه نویسی با این زبان نوشته شده اند. زبانهای دیگری نیز نظیر Java,Pascal,Fortran,HTML,ASP,JSP,Basic,Delphi و … وجود دارند که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند.

کاربرد برنامه نویسی در مهندسی صنایع:

از آنجایی که رشته ی مهندسی صنایع درواقع مجموعه ای از مهارتها و توانایی ها در انواع علوم و فنون مهندسی و کاربردی روز دنیا می باشد و جهان امروز همپای پیشرفتهای کامپیوتری در دیگر زمینه ها تکامل می یابد ،فراگیری برنامه نویسی به زبان کامپیوتر برای دانشجویان مهندسی صنایع امری ضروری است. چرا که شما مهندسین صنایع برای اجرای پروژه های خود نیاز مبرم به طراحی برنامه های کامپیوتری دارید و چنانچه خودتان توانایی این کار را داشته باشید از نظر دقت عمل و نزدیک بودن برنامه ی مذکور به طرح ذهنی شما و همچنین از لحاظ اقتصادی از همکاری و طلب کمک از مهندس نرم افزار بی نیاز خواهید بود.

به عنوان نمونه به بررسی مختصری از یکی از زبانهای برنامه نویسی،c++، که اهمیت بسزایی در صنایع دارد،می پردازیم:

تاریخچه ++C :

زبان C در سال 1972 توسط دنیس ریچی طراحی شد.این زبان تکامل یافته زبان BCPL است که طرح آن از کن تامپسون می یاشد.علت نامگذاری C این است که بعد از زبان B طراحی شد.زبان ++C از زبان C ناشی شده است.++C علاوه بر ویژگی های C ، ویژگی هایی دارد که در C موجود نیست.

ویژگی های زبان ++C:

++ C -زبان برنامه نویسی سیستم است.

– دارای ویژگی Case Sensitive است ، یعنی نسبت به حروف کوچک و بزرگ حساس است.

– ++C دارای ویژگی Object-Oriented است،یعنی شی گراست.

– ++C قابل حمل است.یعنی در کامپیوتر های نوع های مختلف بدون انجام تغییرات یا تغییرات اندک قابل اجراست.

– ++C زبان قابل انعطاف و قدرتمندی است و دارای کلمات کلیدی نسبتا کمی است.

– ++C یک زبان میانی است.

– در ++C هر دستور به ; ختم می شود و یک دستور می تواند در چند خط ادامه ادامه داشته باشد اما طول آن دستور نباید از 255 کاراکتر بیشتر شود.

در ضمن برای اینکه در بین برنامه بتوانید توضیحاتی را بنویسید باید از // قبل از پیام و یا */ و /* به ترتیب در ابتدا و انتهای پیام استفاده می کنیم.

برنامه نویسی در کارشناسی ارشد:

مقطع کارشناسی ارشد صنایع دارای سه گرایش است که درس برنامه نویسی کامپیوتر تنها در آزمون گرایش مهندسی سیستمهای اقتصادی_اجتماعی جزء موارد امتحانی می باشد و دارای ضریب 2 است.

منابع برنامه نویسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی ارشد:

1-نام کتاب:

درس و کنکور برنامه نویسی کامپیوتر ویژه گرایش سیستمهای اقتصادی اجتماعی مولف:حمیدرضا مقسمی
ناشر:گسترش علوم پایه

2-نام کتاب :

برنامه نویسی ساخت یافته پاسکال وحل مسائل نمونه

مولف:الیوت کافمن

ناشر:انتشارات خراسان

3-نام کتاب :

برنامه نویسی با C

مولف:بایرون گاتفربد

ناشر:نشر سالکان

4-نام کتاب :

برنامه نویسی به زبان پاسکال

مولف:عین الله جعفر نژاد قمی

ناشر:علوم رایانه

منابع:
beta.54uast.ir

soureshjan.com

forum.gigapars.com

kashantimes.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *